Zdravý spánok radšej v súlade s prírodou

Problémami so spánkom trpí čoraz viac ľudí. Dôvodom toho nárastu sú stresy, ktoré čoraz viac ľudí nedokáže dostať z hlavy ani vo večerných hodinách, keď by už hlava mala odpočívať.

Nebezpečenstvo závislosti

Nedostatok spánku vedie k vytvoreniu bludného kruhu, v ktorom večer nevieme zaspať, ráno sa budíme unavení a telu neustále chýba regenerácia, bez ktorej sa zvyšuje riziko viacerých chronických ochorení. Práve preto sa čoraz viac ľudí – najmä vo vyššom veku – rozhodne riešiť problémy so spánkom pomocou rôznych syntetických tabletiek.

Tabletky na spánok fungujú u mnohých ľudí, ale najmä krátkodobo. Ich hlavným rizikom je vznik závislosti. Mozog celkom stratí schopnosť navodiť si pohodu potrebnú pre spánok a bez tabletiek je spánok celkom nemožný. Iné skupiny liekov pôsobia utlmujúco a hrozí pri nich predávkovanie. Existujú aj tabletky bez týchto dvoch hlavných rizík, ale tak ako väčšina liekov, hrozia pri nich nežiadúce bočné efekty: brnenie v rukách a nohách, nechutenstvo, zápcha či hnačka, točenie či bolesti hlavy – je ich celý rad a sú veľmi individuálne.

Zdravý život a čaje

Pokiaľ sú vaše problémy so spánkom chronické, skôr než siahnete k akýmkoľvek tabletkám, mali by ste urobiť maximum pre fungovanie v zdravom režime: dve až tri hodiny pred spánkom mať kľud, nesledovať elektronické prístroje (hlavne mobily), nejesť alebo ak jesť, tak len ľahké jedlá bez zbytočného cukru a tuku, cez deň mať aspoň hodinu pohybu – ideálne na čerstvom vzduchu a pred spánkom mať svoj ukľudňujúci rituál – napríklad čítanie knihy.

Okrem týchto psychohygienických zvykov sa mnohým ľuďom osvedčilo piť bylinkové čaje. Čaje ale treba vedieť aké. Osvedčený relaxačný účinok má medovka lekárska, valeriána lekárska, mäta prieporná, ale aj ľubovník bodkovaný, chmeľ či levanduľa.

CBD ako prírodná cesta k rovnováhe

V poslednej dobe čoraz viac ľudí vyskúšalo na podporu rýchlejšieho a kvalitnejšieho spánku CBD. Laické reakcie sú pozitívne. A tie potvrdzujú aj vedecké štúdie. CBD nie je liek, je to prírodná látka. Látka, ktorá pochádza z konopy siatej a poznali ju prastarí predkovia vo všetkých častiach zeme. Funguje tak, že stimuluje receptory endokanabinoidného systému v tele a ten pomáha hľadať rovnováhu v mnohých procesoch organizmu. Podľa štúdie vedcov z Univerzity v Colorade v časopise Permanente Journal z roku 2019 sa po mesiaci užívania CBD prejavilo zlepšenie u 66% pacientov trpiacich nespavosťou. Obdobné výsledky majú aj viaceré menšie štúdie, avšak presný rozsah a očakávané účinky nie sú zmapované natoľko, aby existovalo niečo ako záruka. Dôležité je vždy dávkovanie a to si musí nájsť každý individuálne. Štúdie sa však zhodujú v tom, že u pacientov užívajúcich CBD sa neprejavili žiadne vedľajšie účinky.

Tak ako pri čajoch, aj pri CBD však platí, že žiaden prípravok nedokáže plne nahradiť efekt zdravotného životného štýlu a preto každému, odporúčame, aby pracoval najmä na odstránení dôvodov. Dôvodov, pre ktoré sa mu nedarí ľahko zaspať.

freepik

Share
top