CBD pôsobí na náš nervový systém a tým zlepšuje spánok

Kvalitný spánok je základným predpokladom telesného a duševného zdravia. Sedem až desať hodín spánku denne dodá telu potrebnú energiu, posilní imunitu a regeneruje svalstvo. Zdravý spánok však nie je pre každého samozrejmosťou, spánkovými poruchami môže podľa Svetovej zdravotníckej organizácie trpieť až tretina ľudí na planéte Zem.

Najčastejšie ide o insomniu alebo nespavosť, ktorá spôsobuje ťažkosti so zaspávaním. Prejavuje sa tiež prerušovaným spánkom či skorým prebudením. Vzniká najmä v stresovom období, pri nadmernom toku myšlienok alebo zvýšenej citlivosti na vonkajšie prostredie.

Nespavosť je problém, ktorý možno v mnohých prípadoch riešiť prírodným spôsobom, a tým zmierniť vedľajšie účinky dlhodobého užívania liekov na spanie. Z niektorých štúdií vyplýva, že z dlhodobého hľadiska sú nefarmakologické postupy pri boji s nespavosťou efektívnejšie.

Jedným z týchto prírodných spôsobov je užívanie kanabidiolu (CBD), látky získavanej z konopy siatej. V súčasnosti sa o účinkoch CBD v našom tele stále učíme. Mnoho experimentov však preskúmalo jeho nepriame účinky na náš endokanabinoidný systém (EKS), ktorý v tele reguluje dôležité funkcie, napríklad náš nervový či hormonálny systém.

Vzťah medzi CBD a spánkom

Vďaka nepriamej stimulácii EKS dokáže CBD zmierniť aj niektoré príčiny spánkových porúch. Tie majú často psychologický pôvod. Insomnia je podľa platformy Harvard Health Publishing bežná pre viac ako polovicu ľudí s úzkosťami.

CBD pomáha regulovať náš nervový systém, a preto tiež pôsobí ako balzam na úzkosti či iné psychické problémy. Prirodzene, s „pokojom v duši“ sa zvyšuje šanca, že sa človeku zlepší kvalita spánku. Potvrdzuje to aj niekoľko štúdií.

V roku 2019 sa výskumníci pre odborné periodikum Permanente Journal snažili zistiť, či CBD dokáže redukovať nespavosť a úzkosti. Zo 72 ľudí 47 pociťovalo úzkosť a 25 malo slabý spánok. Každý z nich užil 25 miligramov CBD každý deň. Už po prvom mesiaci vyše 79 percent z nich zhodnotilo, že pociťujú menej úzkosti a 67 percent zaznamenalo lepší spánok.

Štúdia z roku 2016 zas hodnotila účinky CBD na 10-ročné dievča s úzkosťou a post-traumatickým stresom. Popri užívaní farmaceutických liekov CBD pôsobilo ako doplnok, ktorý priniesol okrem poklesu úzkosti zlepšenie kvality a dĺžky spánku.

Ďalšími príčinami nespavosti môžu byť bolesti. Podľa niekoľkých výskumov CBD pôsobí protizápalovo a dokáže zmierniť bolesť pri migréne či reume. Vďaka tomu nepriamo reguluje aj náš spánkový cyklus.

Ako CBD vnímajú jeho užívatelia mimo štúdií? Skúsenosti opisuje Pavol Remiaš z Bratislavy: „CBD vo forme oleja používam nepravidelne pred spaním. Účinkuje na mňa uvoľnením tela, svalov, spomalením dýchania a asi aj istým nervovým uvoľnením. Opadne stres a rušivé myšlienky a ľahšie upadnem do kvalitnejšieho regeneračného spánku.“

Napriek rastúcemu dopytu po CBD, podľa Mayo Clinic doktori neodporúčajú používať látky na zlepšenie spánku dlhodobo. Hoci CBD môže efektívne doplniť či dokonca nahradiť syntetické lieky, najúčinnejší spôsob, akým nespavosť zmierniť, je odstránenie možných príčin nespavosti. 

Dávkovanie

Zatiaľ čo pacienti s nespavosťou by mali CBD užívať niekoľko hodín pred spaním, tí, ktorí trpia nadmernou únavou, ho môžu užiť ráno po prebudení.

Aby CBD čo najefektívnejšie ovplyvnilo váš spánok, odporúča sa pravidelné dávkovanie vo forme olejov, tinktúr, gélových kapsúl. Optimálna dávka závisí od jednotlivca, odporúča sa začať s 20 mg denne hodinu pred spánkom. Pokiaľ sa efekt nedostaví do dvoch týždňov, dávku môžete zvýšiť.

Foto: <a href="http://People photo created by jcomp – www.freepik.com„>jcomp

Share
top